ALQUIMIA ESCÉNICA - TFYD

CONTINUUM - Sistema de Entrenamiento

Basado en principios de la Mecánica Continua y la Kinemática, que son ramas de la física que estudian las leyes del movimiento y la trayectoria en función del tiempo, este sistema plantea al cuerpo como una masa continua en lugar de partes segregadas, en el se aborda el movimiento a partir del estudio y control de la velocidad y la aceleración. Se busca desarrollar en el bailarín una conciencia particular sobre el cuerpo, la densidad del espacio, el movimiento continuo y las trayectorias circulares, a través de un uso particular y contenido del impulso, se podrá reconocer donde reside el peso del cuerpo y así aprender a transferirlo, acumularlo y expandirlo hacia cualquier dirección, se explorarán mecánicas específicas del sistema musculo- esquelético y como toda la masa contribuye para lograr un objetivo y un trayecto específico de la manera mas eficaz, eficiente y segura. Se buscará desarrollar una plasticidad en el cuerpo que se modifique en su totalidad como consecuencia del movimiento global. 

Se desarrollará una relación muy particular con el piso y la densidad del espacio a través de principios físicos como la inercia, la fuerza centrifuga y centrípeta, la acumulación, la expansión, suspensión, fuerza, resistencia y circularidad. Se concibe el equilibrio y el centro como una infinidad de micro movimientos necesarios para reducir la velocidad al mínimo en un punto inestable del espacio y el tiempo. Se usará la inestabilidad de la caída como una fuente potencial del movimiento y se fortalecerá el uso de manos, pies, codos y cabeza como puntos sustanciales de anclaje, empuje y apoyo. 

A lo largo de las clases se desarrollará un nivel de percepción determinado incorporando el uso del foco, la atención dividida, la improvisación dentro de mapas específicos de movimiento y las estructuras espaciales abiertas, tridimensionales y asimétricas.

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Based on continuous mechanics and kinematic principles, CONTINUUM is a training system that aims for the continuity of the kinetic chains of movement, its path, and a very specific and uncommon way to use momentum, impulse, space, motion script and physical principles. The class pursue the knowledge of our relationship with the floor and gravity and uses the body as a whole continuous mass instead of segmented parts where movement takes place from the study of weight placement, speed control, space density, planes, continuous movement and circular trajectories.  The use of hands, feet, elbows and head will be strengthened as substantial points for pivot, leverage, support and anchorage. We will aim for continuity and a sustained muscular and skeletal consciousness in order to learn how we can transfer, gather and spread our weight anywhere in our body, how the mechanics of each muscle and bone work, and how all our body parts can cooperate to move more efficiently, safely and smoothly.  Dancers will develop a new understanding of their bodies by exploring the principles of physics: inertia, centrifugal and centripetal energy, expansion, suspension, strength and resistance, all of which will sustain and generate new skills and abilities for moving, sliding, turning, jumping and falling.

MOMENTUM

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(ESCript Improvisation and partnering)The workshop aims to expand the possibilities of improvised language development.  To dig deeply into dynamic concepts during the execution allows the interpreter the development of the tools of communication with the observer. We will work on the sophistication of the channels that simplify or require such communication by studying body states, dynamics, biomechanics, emotions, sensations, images and partnering. That is why when we speak of movement we refer to the variety of its forms (mechanical, gestural, sound) and the possible ways of its specialization. Under the premises of uncertainty, instinctive impulse, repetition, and exhaustive exploration, tools will be given to expand the possibilities of the improvised movement. The participants will learn the importance of beginning, ending, limits, transitions and constructions of micro-scenes. Exploring different body states and developing their mechanical, gestural and sonorous  reaches and natures, will allow us to construct a "corpus" that will act as a filter through which our ideas are materialized and distort to confront the complexity of what is being communicated. The workshop is developed though dynamic improvised exercises about continuity, explosiveness, resonance, change of speed, drawing, musicality, in search of a theatricality.With very simple limits and rules, the participants will develop their hearing sense to make decisions that contribute to the actions of the moment. The workshop implies constant analysis on the practice that inevitable will deepen on knowledge and skills for improvisation and instant composition.

Dialéctica de la enseñanza

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